“More communication, please!”

Abdullah Karam im Gespräch mit Anita Moser über seine künstlerische Arbeit, das Potenzial von Computerspielen und Salzburg als Ort kultureller Teilhabe und Produktion

Playing a video game is also a kind of cultural participation. You have the possibility to express yourself in a certain way. And also to …

… experience and change your perspective, to live in another world. Games enable you to do impossible things. A game can take someone to hell and to heaven. So if a game can do this, why not use it for education and make it fun and learn something? Win, win, win – that’s the concept!

You designed a game about your flight …

… with the help of Causa Creations we were able to design a game about my journey.

Your journey. Did you get feedback from people telling you that they learned in the way you described above?

We wanted to change the way people are thinking about Syrians. We are humans, we are just like you. We have humor, I am a gamer – these are common interests between us. So whatever the image the player has about Syrians, here is another one. Our vision is that games are beyond fun. You can learn something new in your life; you can pick up additional skills. That’s what we are looking for. With a book or a video, you can share a perspective – but a game can change it.

You live and work here in the city of Salzburg. Did you also do cultural and artistic projects in the countryside?

According to my experience, after two years in the countryside, it’s less active there. After work, almost everybody wants to rest, have a beer, something to eat and watch TV. So all the projects I was involved in were in the city.

Regarding to the countryside: Hast du Ideen, wie man etwas ändern könnte?

Das ist eine schwierige Frage. Mehr aktivieren, Kontakte zwischen den Menschen ermöglichen – da würde es sicher helfen, wenn es mehr geeignete Plätze dafür gäbe. Bei Pokémon go zum Beispiel gab es viel Aktivität – und die Leute wollten nach draußen gehen, aktiv sein. Das ist die Kraft von Spielen.

Menschen treffen sich zufällig an Orten, wo sie sonst nicht hingehen würden?

Ja. Vielleicht sind Videospiele immer die Lösung (lacht)? Aber ganz generell sind gemeinsame Aktivitäten wichtig, zum Beispiel ist der Fußballplatz am Land ein wichtiger Treffpunkt. Ich habe gesehen, dass es bei den Leuten, die in der Stadt wohnen, und jenen am Land – also auf beiden Seiten – stereotype Vorstellungen gibt. Sie haben unterschiedliche Interessen und politische Ansichten, was okay ist. Aber man merkt, dass es oft keinen Kontakt und Austausch zwischen Stadt und Land gibt. Ich habe mich zum Beispiel mit vielen Menschen aus Wien getroffen und gesehen, dass sie über Leute vom Land immer nur in Bezug auf ihre politische Richtung reden. Ich sage immer, du musst auch verstehen, wie sie ihre Leben leben, und du musst auch die Perspektive ändern. When you live their lives, you think differently, maybe like they do. The only thing that you can do is to communicate with each other. Guys, communication, seriously! Communication is the best thing.

And don’t lie to each other; be honest. If you think people should not be allowed – for example – to wear hats, just say it. Say it and maybe you will see how dumb it sounds. Or maybe you will see how smart it sounds. I think everybody should be honest and talk about everything. People sometimes can’t express themselves because they are afraid of the other side, of what they think about them – but why? I don’t know why many people are so polite and say “yes” even though they don’t mean it.

Das stark autobiografische Computerspiel über die Flucht aus Syrien ist als klassisches Rollenspiel entworfen. Einzelne Szenen werden von Abdullah Karam über Videoeinspielungen aus dem Off kommentiert. Informationen zum Spiel eine Demoversion sind hier zu finden: https://causacreations.net/portfolio/path-out/ (letzter Zugriff: 06.09.2018)

Anita Moser, Abdullah Karam ( 2018): “More communication, please!”. Abdullah Karam im Gespräch mit Anita Moser über seine künstlerische Arbeit, das Potenzial von Computerspielen und Salzburg als Ort kultureller Teilhabe und Produktion . In: p/art/icipate – Kultur aktiv gestalten # 09 , https://www.p-art-icipate.net/more-communication-please/